LANGKAH Nubhan, itulah judul album sulung Ahmad Nubhan Ahamad, 24, atau lebih mesra disapa Nubhan. Begitu simbolik sekali judul album perdana produk program realiti Akademi Fantasia 6 (AF6) ini yang membawa pelbagai maksud tersendiri buat dirinya.
Sabar menanti, tiga tahun menjadi tempoh masa buat anak bongsu daripada lapan beradik ini lahir dengan album sendiri.
Album Langkah Nubhan memuatkan tujuh buah lagu yang menampilkan beberapa komposer ternama negara seperti Tam Spider, Audi Mok, Sharon Paul, dan tidak ketinggalan kumpulan 6ixth Sense yang baru berjinak-jinak mencipta lagu buat penyanyi lain.
Ketika ditemui baru-baru ini, pelantun lagu Oh! Juwita melahirkan rasa puas hatinya dengan kelahiran album pertama itu.
“Ramai yang tertanya-tanya mengapa saya mengambil masa yang terlalu lama untuk hadir dengan album.
“Secara jujurnya, album Langkah Nubhan mengambil masa yang lama kerana saya mahu memastikan semua lagu yang dimuatkan dalam album ini bagus dan menepati cita rasa pendengar,” ujar Nubhan teruja


LANGKAH NUBHAN, judul album perdana anak kelahiran Negeri Sembilan ini sudah mempamerkan nawaitu dirinya untuk bergelar penyanyi yang serius.


Jelasnya lagi, hanya tujuh buah lagu daripada 45 buah lagu dipilih oleh dirinya bersama pihak pengurusan untuk dimuatkan ke dalam album.
Nubhan juga tidak menolak faktor peralihan pengurusan baru dirinya yang kini berbumbungkan Artistes United Record Sdn. Bhd. juga membuatkan proses penerbitan albumnya terganggu seketika.
“Tetapi, saya tidak ‘hilang’ terus. Saya muncul dengan dua lagu single Ada Untukmu serta Oh Juwita.
“Selain itu, saya turut berlakon dan muncul dalam filem Lagenda Budak Setan, sebuah filem yang diangkat daripada novel hasil karya Ahadiat Akasyah. Walaupun hanya diberi watak sampingan, banyak yang sudah saya pelajari,” ujarnya jujur.
Teratur dan pantas
Teruja bercerita mengenai album debutnya, Nubhan menganggap ini adalah sebuah permulaan untuk bergerak dengan lebih teratur dan pantas dalam bidang nyanyian.
Namun dalam menghasilkan sebuah album sulung, cakap-cakap belakang turut terkena kepada diri penyanyi kelahiran Negeri Sembilan ini.
Dia dicop sebagai seorang penyanyi yang tidak mempunyai identiti muzik tersendiri.
Semuanya kerana Nubhan menyanyikan lagu ciptaan kumpulan 6ixth Sense dan Spider.


MENTOR dan juga pengesan bakat Nubhan, Ning Baizura (kiri) yakin dengan potensi yang ada dalam diri anak muda tersebut.


“Sebenarnya saya bertuah mendapat lagu-lagu daripada komposer berbakat. Jika peminat mengatakan saya tidak mempunyai identiti sendiri saya berpendapat hujah itu kurang tepat.
“Saya menyanyikan lagu itu mengikut stail saya. Tidak meniru 6ixth Sense mahu pun Spider,” katanya tegas justeru menangkis stigma umum terhadap dirinya.
Sakit belakang
Usia masih muda namun hakikatnya Nubhan kini sudah sering mengalami sakit belakang yang membuatkan persembahannya di atas pentas agak terhad.
“Saya boleh menyanyi dan beraksi atas pentas seperti biasa. Tetapi tidak boleh berlebihan kerana bahagian di belakang pinggang akan terasa agak sakit.
“Penyakit ini sudah lama saya hidapi malah semenjak kecil lagi akibat kemalangan kecil yang saya alami semasa kanak-kanak dahulu. Namun syukur kini keadaannya tidak teruk sangat kerana saya sudah menjalani rawatan secara tradisonal,” katanya.

DARI kiri: Fauzi Samad, Ning Baizura dan Michael Ang merupakan tunjang kepada pergerakan karier nyanyian Nubhan selama ini.



Kehilangan ayah tercinta pada Januari tahun lepas, Ahamad Abd. Rahman akibat serangan jantung juga menimbulkan sedikit sebanyak kesan emosi kepada diri Nubhan.
Justeru,dia juga mendekatkan diri dengan Allah dengan mendalami ilmu agama di sebuah surau yang terletak di kampungnya, Kuala Pilah dan sebuah madrasah tahfiz di Ampang.
“Maklum sahaja dunia hiburan penuh dengan cabaran dan dugaan. Mendalami ilmu agama membuatkan saya lebih tenang dan hidup lebih teratur,” katanya yang mula serius dengan ilmu agama selepas ayahnya meninggal dunia.

*Sumber: Kosmo online

Categories: