Teks oleh Razif Rosdi
Foto oleh Mazlan Yunos Photography

KUALA LUMPUR, 2 DIS 2010: Setelah sekian lama menanti, akhirnya pemenang tempat ketiga Akademi Fantasia 6 (AF6), Ahmad Nubhan Ahamad atau Nubhan telah berjaya memiliki sebuah album solo pertama berjudul Langkah Nubhan yang telah dilancarkan di Borneo Barok Club, Jalan Kia Peng, Kuala Lumpur, petang semalam.
Penantian selama 3 tahun itu telah membuatkan Nubhan berasa puas hati selain menganggap album tersebut sebagai langkah baru buat dirinya untuk mengatur semula kariernya sebagai penyanyi.
"Album ini memakan masa 3 tahun untuk disiapkan yang mana ia melalui proses pemilihan lagu yangcukup ketat. Dalam waktu yang sama, Nubhan juga mengalami pertukaran syarikat pengurusan yang baru. Dalam tempoh perubahan tersebut, memang Nubhan dilihat banyak mendiamkan diri. Pun begitu, lagu-lagu Nubhan seperti Oh Juwita masih lagi mendapat sambutan dan dimainkan di radio sampailah sekarang.
"Begitupun, Ini adalah langkah permulaan yang baru buat Nubhan. Jadi, Nubhan ingin mengatur kembali langkah Nubhan dalam industri muzik tempatan supaya lebih maju dan teratur. Dengan kelahiran album ini, ia juga membuktikan bahawa Nubhan tsudah bersedia untuk terus melangkah ke hadapan dan mengharapkan agar langkah yang dilalui pada masa akan datang kelak tidak akan membuatkan Nubhan jatuh tersungkur," ujar Nubhan kepada murai.com.my.
Namun begitu, ada juga pihak yang mendakwa Nubhan adalah seorang penyanyi yang tidak yang tidak mempunyai identiti sendiri. Hal ini disebabkan, album solonya yang memuatkan 7 lagu ini mengandungi terlalu banyak lagu-lagu ciptaan daripada kumpulan 6ixth Sense dan Spider dan cara Nubhan menyanyi juga secara tidak langsung turut dibayangi cara nyanyian vokalis kedua-dua kumpulan berkenaan.
Menjelas tentang hal tersebut, Nubhan berkata, dia sebenarnya telah terlibat secara sepenuhnya dalam pemilihan kesemua dalam album tersebut.
"Sesungguhnya, Nubhan bersyukur dan rasa bertuah kerana mendapat lagu ciptaan dari 6ixth Sense dan Spider. Kalau bukan mereka yang berikan, apalah agaknya yang mungkin akan berlaku pada Nubhan.
"Nubhan tak peduli apa orang nak kata. Nubhan serahkan pada pendengar untuk menilai sendiri sama ada sama atau tidak dengan mereka. Kalau Nubhan tak ada identiti sendiri, sukar sekali untuk Nubhan katakan. Pun begitu, Nubhan akui memang Nubhan ini buta bermain alat muzik.
"Nubhan pun masih belum bersedia untuk buat lagu sendiri. Terus-terang Nubhan cakap, nak cipta sebuah lagu itu memang sukar sekali. Sebenarnya, daripada 45 lagu yang dicadangkan untuk dimuatkan dalam album ini, ada lagu yang Nubhan suka dan ada yang tidak. Namun, tak semua lagu yan Nubhan suka tu boleh dimuatkan dalam album ini.
"Sebab Nubhan kena sedar diri dan tak boleh ego yang album ini memerlukan kerjasama antara satu sama lain. Jadi, Nubhan terpaksa terima lagu yang Nubhan suka itu tidak akan dimuatkan dimuatkan dalam Langkah Nubhan," jelasnya.
Sementara itu, Nubhan turut menampilkan kelainan dengan menyanyikan sebuah lagu Mandarin berjudul Ai Mei Chuo hasil ciptaan Tam Spider yang mana lirik nya telah dihasilkan oleh Yap Kang Heng. Menurut pihak pengurusan Nubhan iaitu Artites United Records, lagu ini dicetuskan untuk memberi peluang Nubhan untuk mengintai pasaran masyarakat Cina selain Nubhan uga sebenarnya pandai bertutur dalam bahasa Cina.

*Sumber: Murai.com

Categories: ,