Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar FATAH SULAIMAN



BERDEPAN dengan kemelut pengurusan ketika kariernya baru hendak bermula tidak pernah mematahkan semangat anak muda berusia 24 tahun ini.

Biarpun ada yang meramalkan perjalanan seninya hanya akan terhenti di pertengahan jalan kerana permasalahan yang berlaku ketika itu, Ahmad Nubhan Ahamad atau lebih dikenali dengan panggilan Nubhan sentiasa berfikiran positif.

Ada ketikanya juga hatinya terselit rasa cemburu apabila melihat rakan seperjuangannya tersenyum bangga kerana sudah memiliki album sendiri, tetapi Nubhan percaya setiap rezeki telah ditentukan sebaiknya oleh Yang Maha Esa.

Jauh sekali juga untuk mengibarkan bendera putih sebagai tanda mahu menamatkan perjuangannya yang belum selesai itu, bagi Nubhan, tempoh tiga tahun kebelakangan ini telah membuka matanya terhadap persekitaran sekeliling.

“Dalam tempoh tiga tahun ini, saya harus akui ia merupakan perjalanan yang cukup mencabar buat saya dalam membina nama sebagai seorang artis. Banyak yang telah saya belajar dan pengalaman yang saya perolehi untuk menguatkan semangat agar terus berada dalam industri.

“Selepas apa yang berlaku dalam pengurusan baru saya, pernah juga saya tertanya-tanya apakah yang akan terjadi dengan saya terutama sekali projek album sulung saya yang sudah lama dirancangkan. Tidak pernah ada istilah putus asa dalam kamus hidup saya.

“Akhirnya saya dapat memiliki apa yang saya idamkan selama ini biarpun perlu menunggu lama. Walaupun ada yang berpendapat penantian itu satu penyiksaan tapi bagi saya, penantian saya selama ini memang cukup berbaloi. Terima kasih kepada pengurusan saya yang terus percaya dengan bakat dan kebolehan saya untuk menerbitkan album ini,” ucap Nubhan yang cukup masyhur dengan lagu Ada Untukmu itu dalam nada syukur.

Nubhan berkata demikian ketika ditemui pada majlis pelancaran albumnya, Langkah…Nubhan di Kelab Borneo Baruk, Jalan Kia Peng, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Turut hadir penghibur terkenal, Ning Baizura dan Pengarah Urusan Artistes United Records (AUR), Michael Ang yang juga penerbit eksekutif untuk album Langkah…Nubhan.

Sebagai orang yang bertanggungjawab dalam mengemudikan karier Nubhan sejak tiga tahun lalu, Ning memberitahu, dia tetap akan membantu anak didiknya itu walaupun pernah melalui waktu sukar.

“Janji saya dari dulu adalah untuk mengembangkan lagi karier Nubhan. Tidak kira kalau ia mengambil masa yang lama kerana saya berpegang pada janji.

“Saya percaya dengan pengurusan baru di bawah pentadbiran Michael Ang dan pengurus artis, Poji Samad, karier Nubhan akan terus berkembang maju selepas ini dengan kemunculan album sulungnya,” kata Ning yang juga bekas pengkritik tetap Akademi Fantasia musim keenam (AF6) itu lagi.



*Sumber: Utusan Malaysia Online

Categories: ,